festiwale, kalendarz imprez, wydarzenia medytacja wiedza duchowa zdrowy styl zycia kursy jogi medytacji
Kursy medytacji
Zapraszamy serdecznie na:
Warsztaty medytacji
Wykłady video

Zapraszamy do obejrzenia wykładów uznanego na świecie nauczyciela jogi i medytacji (wykłady video udostępnione online)

Spotkania online

Nauka medytacji przez internet

Nauka medytacji przez
internet - video spotkanie
(webinar) na żywo

Jak medytować?

wykład online

Jak medytować - szczegółowy opis i video prezentacja głównych metod medytacji

Pokój medytacyjny

pokoj medytacyjny

Posłuchaj starożytnych mantr. Usiądź wygodnie, zamknij oczy, odpocznij w medytacji. Pozwól, aby twój umysł wypełnił się dźwiękiem mantry.

Korzyści z medytacji

korzyści medytacji

Medytacja jest najlepszą drogą ku pełnej samorealizacji, oświecającego zrozumienia tego, kim jesteś w istocie. Owocuje także poprawą psychicznego i fizycznego samopoczucia.

Pytania nt medytacji

pytania nt medytacji

• Czy siedzenie w pozycji jogi lub zamykanie oczu sprzyja medytacji?
• Co zrobić, aby mój umysł nie błądził w czasie medytacji?




Start arrow Styl życia arrow Test prakriti i vikriti
Test prakriti i vikriti
Zapraszamy do testu:

Test

 Część 1: Prakriti

VATA PITTA KAPHA

Psychika (w zrównoważonym stanie)

kreatywny, innowacyjny
komunikatywny, rozmowny
lubi dużo mówić a mniej słuchać
pogodny, entuzjastyczny
pełen werwy
umysł jasny, giętki, rzutki
często zmienny w nastroju
ruchliwy, aktywny
lubi podróże
otwarty, ciekawy
chętnie poznaje nowych ludzi
ma silnie rozwiniętą intuicję
wrażliwy
  Uczucia/nastroje
ma wiele obaw, szybko się niepokoi
nerwowy, szybko się denerwuje
niepewny, zmieszany
cierpi na częste zmiany nastrojów
  Zdolność przyswajania informacji
uczy się szybko
średnia pamięć krótkotrwała
słaba pamięć długotrwała
wyostrzona pamięć dźwiękowa
  Sposób mówienia
/ ekspresja
płynnie, szybko
rozmowny, elokwentny
mówi niekiedy chaotycznie i traci wątek
  Przekonania
liberalne aż do zmiennych
  Pieniądze
najczęściej ma mało pieniędzy
szybko się bogaci lecz szybko też trwoni majątek na niepotrzebne rzeczy
  Hobby
Podróże, towarzyskie imprezy
Aktorstwo, kino,
Czytanie, taniec
  Budowa ciała i sposób poruszania się
wątłe, „kruche” ciało
szczupły aż do chudzielca
bardzo wysoki lub bardzo niski
zwinny, ruchliwy, gibki
dobre poczucie rytmu
delikatne stawy
  Skóra
delikatna, cienka, wrażliwa, zimna
widoczne żyły
brązowawa cera
poci się niewiele, bez zapachu
lubi wilgotne ciepło (sauny parowe) i kremowanie
  Twarz
wąska, z zapadniętymi policzkami
hakowaty, krzywy, wąski nos
wąskie delikatne usta
  Włosy
czarne i kolory pośrednie (np. popielaty blond)
rzadkie
suche, matowe
delikatne i słabe
  Oczy
małe
ciemny kolor, szare, czarne
suche
delikatne rzęsy i brwi
„niespokojne”, żywe spojrzenie
  Zęby
małe lub wąskie i długie
nieregularne
podatne na próchnicę
perłowo świecące
  Dłonie
zimne, wiotkie, delikatne, popękane
łamliwe, suche paznokcie
  Apetyt/łaknienie
raczej niewielki aż do zmiennego
nieregularny
tendencja do zaparć i gazów
  Ulubione jedzenie
słodkie, kwaśne, słone
ciepłe posiłki i napoje
  Wypróżnianie
raczej suche
regularny stolec
  Biorytmy
najlepsze wczesnym rankiem i popołudniu, jesienią i zimą
  Sen
potrzebuje mniej niż 6 godzin
lekki, ale orzeźwiający
sny:o lataniu, podróżach, pełne fantazji
  Zmysły
dobry zmysł orientacji
wyostrzony zmysł dotyku
dobre wyczucie proporcji i detali
 

 Zaznaczono :
chętnie się angażuje, pełen energii
samodzielny, zorganizowany
z poczuciem humoru, dowcipny
inteligentny, chłonny umysł
bystry, wnikliwy
posiada silną wolę, forsuje własne pomysły
lubi wyzwania
zdeterminowany, działa by osiągać sukces
działa według pewnej metody
lubi zasady i dotrzymuje obietnic
wynalazczy, analityczny
lubi konkrety, odnosi się do rzeczywistości
charyzmatyczny
   
skłonny do wybuchów gniewu
szybko się złości
często pała zazdrością i nienawiścią
nastrój raczej stały, z tendencją do wybuchowych reakcji
   
uczy się selektywnie
dobra pamięć krótkotrwała
selektywna pamięć długotrwała
wyostrzona pamięć optyczna
   
dobitnie, ekspresyjnie, przekonywująco
dobry mówca
lubi krytykować i argumentować
   
ustalone aż do fanatycznych
   
wydaje pieniądze dla luksusu
gotowy jest do ryzykownych przedsięwzięć
   
sport ( również związany z rywalizacją)
zdobywanie wiedzy, filozofia
planowanie, badanie, organizowanie
   
średnia postura
szczupły aż do atletycznej budowy
wysportowany, z temperamentem
zdecydowany krok
stawy miękkie, giętkie
dynamiczne ciało o dobrej ciepłocie
   
ciepła, elastyczna
piegi
cera jasna, z częstymi czerwonymi wypiekami
poci się silnie o kwaśnym zapachu
lubi zimne prysznice i pływanie w zimnej wodzie
   
ostre rysy twarzy
wyróżniający się prosty nos
czerwone usta
   
jasne lub rude
wcześnie siwieją lub wypadają
proste, cienkie i miękkie
jedwabiście lśniące
   
średniej wielkości
zielone, kolory miedzi
świecące, ruchliwe
jasne rzęsy i brwi
przeszywający wzrok
   
średniej wielkości
szpiczasto zakończone
biało-żółtawe
mocno czerwone dziąsła
   
ciepłe, ładnie zbudowane
miękkie, różowe paznokcie
   
zawsze silne, je i pije często i dużo
bardzo dobre trawienie
je oczami
   
słodkie, gorzkie, cierpkie
zimne posiłki i napoje
   
miękkie, oleiste, luźne, obfite
mocny stolec
   
najlepsze w południe i o północy, w lecie
   
potrzebuje 6 do 8 godzin
regenerujący, głęboki
śni dużo, sny pełne barw i namiętności
   
dobry zmysł postrzegania i odczuwania
dobre wyczucie barw
znakomita zdolność odróżniania
 

 Zaznaczono :
spokojny, zrównoważony, rzadko wpada w gniew
lojalny, wierny
konsekwentny, wytrwały
chętnie wspiera w działaniu, współczujący
zadowolony, mało wymagający od życia
cierpliwy, spieszy się powoli
rozważny, gruntownie analizuje
wytrzymały, niezawodny, godny zaufania
praktyczny, oszczędny
chętnie słucha, pozwala innym mówić
lubi komfort, bezpieczeństwo i rutynę
tolerancyjny, wybaczający, nie chowa urazy
łagodny, uprzejmy
   
popada w melancholię i nostalgię
często się smuci
lubi użalać się nad sobą
nastrój bardzo stały i zrównoważony
   
uczy się powoli
bardzo dobra pamięć krótkotrwała
dobra pamięć długotrwała
wyostrzona pamięć sensytywna
   
wolno, rozważnie, z dystansem
mówi mało, ale zdecydowanie
referuje spokojnie i przejrzyście
   
stałe aż do konserwatywnych
   
oszczędza, zamożny
wydaje pieniądze jeśli to jest konieczne i gdy potrzebuje tego rodzina
   
przyroda, ogrodnictwo
sztuka piękna, sztuka i antyki
kolekcjonowanie, śpiewanie, gotowanie
   
masywna, silna postura
dobre proporcje ciała aż do nadwagi
o grubych kościach
powolne ruchy z gracją
mocne, stabilne, wytrzymałe ciało
silne, giętkie stawy
   
mocna, gruba, elastyczna, zimna
żyły prawie niewidoczne
jasna, blada, biała
zimny pot,o słodkawym zapachu, przy wysiłku
lubi suche nacierania i suche ciepło (sucha sauna)
   
okrągła twarz o miękkich rysach
mięsisty duży nos
duże pełne usta
   
jasne lub ciemne
kędzierzawe, z lokami
lśniące, lekko tłuste
gęste, mocne
   
przyciągająco duże, ”oczy jelenia”
niebieskie, ciemno brązowe
spokojne
bujne rzęsy i brwi
życzliwe, przyjacielskie, łagodne spojrzenie
   
duże, silne, dobrze zbudowane
odporne na próchnicę
białe
białawe dziąsła
   
duże, silne, wilgotne, niekształtne
grube, mocne paznokcie
   
umiarkowany, pije mało
dobrze znosi głodówkę
cieszy się zapachem i smakiem potraw
   
ostre, gorzkie, cierpkie
ciepłe posiłki i napoje
   
oleiste, ciężkie, twarde
regularny, dobrze uformowany
   
najlepsze przedpołudniem i wczesnym wieczorem, na koniec zimy i wiosną
   
potrzebuje więcej niż 8 godzin
głęboki, dający odpoczynek
śni niewiele, sny są romantyczne, o przyrodzie
   
dobry zmysł smaku i powonienia
dobre wyczucie kształtów
dobrze rozwinięty zmysł dla struktur, porządku i spraw istotnych
 

 Zaznaczono :
 

 Część 2: Vikriti

VATA PITTA KAPHA
     Psychika
strachliwy, nadwrażliwy
zmienny
niespokojny, nerwowy
czuje się pod presją czasu
brak koncentracji, nie kontroluje myśli
niepewny, niezdecydowany
zapominalski
nie potrafi przyjąć czegoś nowego
pełen obaw, bojaźliwy
zmienne nastroje
niestały, bez orientacji
dużo zaczyna, niczego nie kończy
  Sposób mówienia
tendencja do jąkania się
odchodzi od tematu, gubi się
mówi za dużo
  Budowa i ruchy ciała, regulacja ciepła
niedowaga lub nadwaga przy kruchej budowie ciała
sztywny, spięty
niespokojny, w ciągłym pośpiechu
zgrzybiały, niezręczny

tendencja do artrozy

zimne dłonie i stopy
  Skóra
sucha, popękana, spierzchnięta
podobna do pergaminu, cienka
ciemne, brązowe plamy
  Dłonie
suche, popękane, pomarszczone
obgryza paznokcie
łamliwe paznokcie z bruzdami
  Włosy
suche, rozdwajają się
rzadkie
bez połysku
  Oczy
suche, uczucie piasku w oczach
szybko mrugają, nerwowy trik
podkrążone
zatroskane, wymijające spojrzenie
  Usta
suche, popękane
  Zęby
bardzo podatne na próchnicę, brązowe
wrażliwe na zimno i ciepło
zanik dziąseł
  Apetyt/łaknienie
zmienny apetyt
je nieregularnie
je za dużo lub za mało
zapomina pić
po surowych warzywach i owocach, kapuście i warzywach motylkowych powstają gazy
  Nie lubiane potrawy
gorzkie, ostre, cierpkie
  Wydalanie
twarde i suche
wzdęcia, zaparcia, nieregularny stolec
  Wrażliwy na
zmiany pogody, wiatr, zimno, suchość
  Sen
lekki, przerywany
problemy z zasypianiem
sny: niespokojne, pełne strachu, spadanie z góry, bycie ściganym
  Zmysły
zła orientacja, gubi ogólne spojrzenie
nadwrażliwy na wszystkie bodźce, przede wszystkim dźwięki i dotyk
wrażliwy na ból
  Tendencje do chorób
każdy rodzaj bólu
dolegliwości psychiczne
bezsenność, nerwowość, obawy
migrena
astma
bóle pleców, sztywność
wyczerpanie
zaburzenia rytmu serca
skurcze
kamienie w nerkach
zaburzenia aparatu ruchowego
nadciśnienie lub niedociśnienie
zaparcia, wzdęcia
 

 Zaznaczono :
mało tolerancyjny
dąży do perfekcji
krytykuje i narzeka
zbyt ambitny
przecenia swoje siły, pracoholik
ocenia patrząc na zysk
pobudliwy
niecierpliwy
łatwo unosi się gniewem
emocjonalny
dominujący
lubi brawurę i ryzyko
   
tendencja do bycia ostrym i głośnym
prowokacyjny, sarkastyczny
przekonywujący
   
stabilna waga
zaczerwieniony nos
rozgrzana głowa
często jest mu za gorąco
tendencja do stanów zapalnych
szybko i intensywnie się poci
   
rozpalona, podrażniona, wrażliwa na słońce
ze skłonnością do reakcji alergicznych
czerwone znamiona
   
ciepłe
dobrze ukrwione
tendencja do stanów zapalnych paznokcia
   
przedwcześnie siwieją
powstają zakola
przedwcześnie wypadają
   
stany zapalne spojówek, zachodzą krwią
wrażliwe na światło
pieką
przeszywające, ostre spojrzenie
   
z tendencją do opryszczki i stanów zapalnych
   
lekko żółte
często krwawią dziąsła
stany zapalne dziąseł
   
niezaspokojony głód i nieugaszone pragnienie
wilczy apetyt
przejada się
podatny na środki stymulujące (alkohol itp.)
rozdrażniony gdy nie zje jednego posiłku
   
nie znosi mocno przyprawionych potraw
   
płynny stolec
biegunki
   
gorącą pogodę, upały, saunę
   
nocne pocenie się
zaburzenia snu około północy
sny: o ogniu, wojnie, walce
   
wrażliwy na oślepiające światło
subiektywny odbiór bodźców
wybiera krzykliwe i jaskrawe kolory
   
pulsowanie, kołatanie
stany zapalne
żółtaczka
stany zapalne stawów
choroby skórne
nieżyt żołądka
brzydki zapach ciała
trądzik
wrzody żołądka i dwunastnicy
zgaga
choroby związane z „zepsutą” krwią
problemy ze wzrokiem
gorączka
 

 Zaznaczono :
ociężały i powolny
ciężko przychodzi refleksja i zastanowienie
uparty i nieustępliwy
przywiązany do przeszłości
letargiczny
nie potrafi zmusić się do wysiłku
melancholijny
zazdrosny
sentymentalny
przywiązany do luksusu i komfortu
gromadzi dobra materialne
niechętnie zostawia swoje stałe miejsce
   
powolny, ospały
mówienie sprawia trudność
małomówny, zamknięty
   
nadwaga, otyłość
nie lubi się ruszać
ciężko oddycha
ciężko go skłonić do fizycznego wysiłku
tendencja do zastoju limfy i opuchlizn
szybko się wyziębia
   
gruba, tłusta, łuszczy się
zimna, wilgotna, blada
białe plamy
   
zimne, wilgotne, ciężkie
zgrubiałe paznokcie
biały nalot, kropki
   
przetłuszczają się, tendencja do łupieżu
sztywne
matowe
   
opuchnięte
lekko łzawią
smugi przed oczami
melancholijny wzrok
   
spuchnięte
   
gromadzi się kamień nazębny
narośla na dziąsłach
białe plamy
   
brak apetytu
je za dużo, za często, zbyt ciężkie potrawy
łatwo przybiera na wadze a ciężej ją zrzuca
za dużo pije pożywnych płynów
senny po jedzeniu
   
tłuste potrawy i produkty mleczne
   
stolec tłusty, ze śluzem
słaba przemiana materii
   
wilgotną i zimną pogodę
   
śpi długo
zmęczony w ciągu dnia
bez snów, lub ciężkie depresyjne sny
   
zmniejszony zmysł powonienia i smaku
tendencja do objadania się
niewymagający smacznych potraw
   
ból tępy i ciężki
nadwaga
zmęczenie
gromadzenie toksyn
cukrzyca
wilgotna astma
chroniczne przeziębienia
depresja, letarg
kaszel
reumatyzm z obrzękiem stawów
zaburzenia funkcjonowania nerek
zatłuszczenie ogranów
śluz w klatce piersiowej,gardle i głowie (zatoki)
 

 Zaznaczono :
 

Jak interpretować wyniki testu?

Zanim zajmiemy się oceną i porównaniem danych liczbowych – kilka praktycznych rad:

  • sesję testową dotyczącą pierwszej części powtórz nawet kilka razy – wyniki mogą różnić się w zależności od naszego nastroju i okoliczności towarzyszących nam danego dnia. Wskazane jest, aby test wykonać powtórnie po kilku dniach, tak aby zdystansować się do wyniku z ostatniej próby. Konieczna – wręcz nieodzowna jest wrodzona doza obiektywizmu. W razie potrzeby skorzystaj z pomocy osób bliskich i zaufanych, które posiadają obiektywne podejście do naszego wyglądu, zachowań i zwyczajów. Wypełniając ten test, starajmy się mieć na uwadze to, że wybierane odpowiedzi powinny dotyczyć bardziej ogólnego spojrzenia nas samych w przeciągu kilku-kilkunastu lat, tak aby uchwycić pewne cechy będące stałą częścią naszej natury.

  • test numer 2 wykonujemy wtedy, gdy chcemy „zbadać” naszą aktualną kondycję psychiczną i fizyczną. W tym teście idealnie byłoby, gdyby wyniki w każdej z dosh uzyskać jak najniższe. Zauważmy, że niemal każdy z proponowanych wyborów odpowiedzi sugeruje jakiegoś rodzaju zaburzenia zdrowotne. Są one sygnałami, że któraś z dosh doprowadziła nasze ciało do niepożądanego stanu nierównowagi. Dysharmonię w organizmie mogą wywołać różnego rodzaju czynniki zewnętrzne, wpływające na nas nieustannie i posiadające również właściwości jakiejś doshy – jest to: dieta, pogoda, pora dnia, rodzaj pracy i zajęć, inne osoby, z którymi łączą nas różne relacje. Dlatego więc chcąc znaleźć przyczynę zachwiania równowagi w naszym organizmie należy uwzględnić bardzo wiele aspektów naszego życia. Test nr 2 ma na celu uchwycić ten rodzaj doshy, który najbardziej nam w chwili obecnej „dokucza”.

  • pamiętajmy jednak, że każdy test ma swoje ograniczenia i posiada pewną tolerancję błędu – do jego wyników należy więc podchodzić z pewnym dystansem. Bardziej wiarygodny obraz naszej natury lub obecnego stanu zdrowia może udzielić nam jedynie wykwalifikowany lekarz lub terapeuta ayurvedy, badający bezpośrednio nasze ciało – puls, język, oczy, zapach ciała, oraz mający możliwość przeprowadzenia z nami szczegółowego wywiadu.

Jak zinterpretować wyniki testu nr 1?

opcja A: jeśli u danej osoby znajdujemy ok. 50% lub więcej danej doshy, wówczas mówimy o czystej konstytucji. Np. pitta 50%, vata i kapha po ok. 25% uzyskanych wyników testu daje czystą konstytucję pitta. W tej opcji możliwe jest zatem określenie swojej konstytucji jako:

  • vata
  • pitta
  • kapha

opcja B: jednak w większości przypadków odnajdujemy się w podwójnych doshach, czyli jednocześnie występują w naszym ciele silnie nacechowane dwie doshe, trzecia zaś będzie reprezentowana w relatywnie skromnej mierze. Matematycznie będzie to np. po około 40% dla pitta i kapha, ok. 20% dla vata. W tym przypadku osoba posiada więc konstytucję pitta-kapha. Jeśli liczbowo więcej jest cechy kapha niż pitta, wówczas kolejność jest odwrotna i mówimy o konstytucji kapha-pitta.

W podobny sposób możemy określić pozostałe możliwe konstytucje:

vata-kapha (lub kapha-vata, jeśli cechy kapha jest więcej niż vata);

vata-pitta (lub pitta-vata, jeśli cechy pitta jest więcej niż vata)

Znając proporcje dosh określających naszą konstytucję, warto dodatkowo przyjrzeć się punktacji w poszczególnych podrozdziałach testu, aby określić, która z dosh dominuje w ciele fizycznym, a która na planie psychicznym (czyli w ciele mentalnym). Niekiedy bywa tak, że osoba o konstytucji np. pitta-vata, przejawia doshę pitta w ciele fizycznym, zaś jej umysł jest bardziej nacechowany doshą vata.

opcja C: literatura ayurwedyjska podaje, iż istnieje również konstytucja zwana sama-dosha, czyli osoba o takiej konstytucji wykazuje w równej mierze jednocześnie cechy wszystkich trzech dosh (które są wobec siebie różne i sobie często sprzeczne). Według przekazów jest to kombinacja dosh rzadka. Zatem aby rozwiać swoje podejrzenia o posiadanie takiej konstytucji radzimy udać się do doświadczonego lekarza ayuwedy, który rozwieje nasze wątpliwości co do ustaleń pozyskanych jedynie na bazie testu.

Posiadając wiedzę na temat naszej konstytucji, możemy w odpowiedni sposób zadbać o nasze zdrowie. Wiadomo bowiem – a takie jest podstawowe założenie filozofii ayurvedy – że każdy człowiek z uwagi na swoją wyjątkowość i specyficzną dla siebie naturę posiada odmienne wymagania co do utrzymania swojego organizmu w pełni zdrowia. Dlatego zalecany jadłospis i tryb życia dla każdej z konstytucji jest inny, a ayurvedyści mówią wręcz, że to co jest lekarstwem dla jednej osoby może być trucizną dla drugiej. Chodzi tutaj o to, żeby tak dobierać składniki odżywcze (które również mają właściwości trzech dosh w różnych proporcjach), aby nie zakłócać równowagi istniejącej w naszej konstytucji. Jeśli więc jesteśmy czystą konstytucją vata, należy dobierać produkty spożywcze, które tej doshy będą miały jak najmniej. Rządzi tutaj prosta reguła, będąca głównym filarem filozofii ayurvedy: podobne nasila podobne, przeciwności się zaś równoważą. Konstytucja vata o zimnej i suchej naturze wg tej zasady powinna więc unikać produktów, które mają podobne właściwości (suche i zimne). Dokładny spis poszczególnych produktów dla każdej z konstytucji znajduje się przy artykule „Dla każdego coś innego – jak odżywiać się według zasad ayurvedy?” Jeśli należysz do osób, które odnalazły się w jednej doshy, łatwiej Ci będzie radzić sobie z doborem diety niż osobom o podwójnej konstytucji, gdyż one muszą balansować pomiędzy zaleceniami dla jednej i drugiej doshy stanowiącej ich konstytucję (czyli osoba o konstytucji pitta-vata bierze pod uwagę wskazówki dotyczące zarówno doshy pitta i vata).

Jak zinterpretować wyniki testu nr 2?


Test Vikriti sygnalizuje stan nierównowagi dosh w naszym organizmie obecny w ostatnim czasie lub danym dniu. Może być tak, że przez nieodpowiednią dietę „bogatą” w pewną doshę doprowadzamy do tego, że doskwierają nam pewne bolączki, związane z dominacją tej doshy w organizmie. Należy więc ją zredukować, przyjmując produkty żywnościowe o odmiennych właściwościach od tej doshy, która w danym momencie negatywnie wpływa na nasze ciało dając objawy pewnych dolegliwości. Przyjmijmy, że są to dolegliwości związane z nadmiarem doshy kapha w organizmie, czyli ktoś cierpi na nadwagę, zmęczenie, ma opuchnięte nogi i tłustą cerę – wówczas wskazane jest, aby w pierwszej kolejności zastosował dietę dla osób o konstytucji kapha, tak aby tę doshę zrównoważyć, a tym samym polepszyć swój stan zdrowia. Być może wcale ta osoba nie jest „z urodzenia” konstytucją kapha – zwykle była szczupła i pełna energii – a jedynie przez błędy żywieniowe (spożywanie w nadmiarze produktów mających cechy doshy kapha – ciężkie, zimne, wilgotne, tłuste, słodkie, słone i kwaśne) lub nieodpowiedni styl życia (brak aktywności fizycznej) nabrała z czasem doshy kapha, która zdominowała inne doshe i zaważyła o obecnym stanie zdrowia. Mogło być i tak, że w swojej konstytucji – czyli z natury – osoba ta przejawiała dominację doshy kapha (jest np. konstytucją pitta-kapha), ale odżywiając się i prowadzając pasywny styl życia doprowadziła do nasilenia tej doshy, co poskutkowało pojawieniem się pewnego dyskomfortu w organizmie.

Bardzo ważną wskazówką w ocenie swoich wyników testu, jak i w dalszych poczynaniach odnośnie stosowania diety i praktykowania pewnego stylu życia może być zrozumienie zasady, że filozofia ayurvedy wprawdzie daje nam zalecenia, które można określić jako stałe, jednak otaczający nas świat zewnętrzny jest czymś zmiennym i mało stabilnym, my zaś wciąż znajdujemy się pod wpływem tego zmiennego świata zewnętrznego. Świat zewnętrzny również nosi cechy pewnych energii - stąd wypływa kolejna ayurvedyjska mądrość – obserwuj swoje ciało fizyczne i mentalne, jak i to, co ma na nas oddziaływuje. A oddziaływuje na nas wszystko dookoła – to, co wkładamy do ust; to, co przesuwa nam się przed oczami; to, co wdziera nam się do uszu; to, co odczuwamy na skórze – nieustannie nasze zmysły mają kontakt z bodźcami, na które rzadko pozostają obojętne. Warto więc przy tym pamiętać, że dieta i tryb życia, które służyły nam przez dłuższy czas, w tej chwili nie zdają egzaminu, a wręcz nam szkodzą. Trzeba więc na podstawie własnej refleksji odnaleźć czynnik zaburzający równowagę w organizmie, dostosować odpowiedni jadłospis, a niekiedy zmienić swoje nawyki i przyzwyczajenia.
Drukuj | Email

  Komentarze (25)
Jak zrownowazyc dosha
Napisał(a) Ghilli G., na temat 17-04-2011 18:27
Witam, 
Moje wyniki sa nastepujace: 
Prakriti: V19, P27, K12 
Vikriti: V22, P21, K19 
Co to dokladnie oznacza i jak zrownowazyc swoje dosha. 
Wydaje mi sie, za ma zbyt mocne Vata i Kapha dosha. 
Jaka diete i co oprocz diety czy medytacji byloby zalecane. 
 
Zdaje sobie tez sprawe z tego, ze ten test jest pogladowy. Zrobilam juz kilka takich testow na roznych stronach. Wyniki sa porownywalne, ale nie pokrywaja sie w calosci. Gdzie/jak mozna dokonac takiek "wlasciwej" analizy swojego Prariti i Vikriti i podjac kroki rownowazace? 
Z gory dziekuje za pomoc i pozdrawiam, 
Chilli G.
Odpowiedz dla Hoko
Napisał(a) Ania redakcja, na temat 07-02-2011 22:04
Pierwszy test wskazał, że w Twoim organizmie (fizycznym i/lub mentalnym) dominuje dosha vata, zaraz po niej dosha kapha, co pozwala Cię określić jako osobę o konstytucji vata- kapha. Dobrze jest prześledzić ten pierwszy test pod kątem tego, która dosha przeważa w ciele mentalnym, a która w ciele fizycznym. Drugi test sygnalizuje, że dosha vata i pitta obecnie wzięła górę i mogą sprawiać Ci dyskomfort. Trudno mi powiedzieć, czy ten dyskomfort jest fizycznego czy bardziej psychicznego rodzaju. Może to mieć również związek z tym, czy w swojej prakriti jesteś vatą bardziej w ciele mentalnym czy w fizycznym (na co zwracałam uwagę wcześniej). Generalnie staramy się najpierw wyrównać doshe dominujące w drugim teście, gdyż to one wskazują na aktualne zaburzenia energetyczne w organizmie, objawiające się np. jakimiś schorzeniami lub dolegliwościami. W drugiej kolejności zajmujemy się naszą prakriti, czyli konstytucją dosh towarzyszącą nam od urodzenia. W Twoim wypadku obecnie należy wyregulować doshę vata i pitta  jej nadmiar w organizmie pozbędziesz się prowadząc odpowiedni styl życia i stosując dietę dla osób vata i pitta. Skorzystaj z listy produktów, które mogą spożywać osoby o tych dosha. Bądź jednak na tyle czujny, by redukując doshę vata i pitta, nie powiększyć dosha kapha. Aby wypracować dla siebie odpowiednią dietę trzeba wiedzieć, co się chce osiągnąć, czyli jakie dolegliwości związane z dominującą obecnie doshą (której wskaźnikiem jest test nr 2) chcesz pokonać w pierwszej kolejności. Jeśli np. cierpisz na bezsenność czy stany lękowe, co jest sygnałem dominującej i niezrównoważonej doshy vata, powinnaś/powinieneś przede wszystkim stosować dietę redukującą doshę vata. Niekiedy wyregulowanie dominującej doshy sprowadza się jedynie do unikania pewnych starych nawyków. W przypadku doshy vata, będzie to np. regularne spożywanie posiłków lub chodzenie wieczorem spać o stałej porze. Wyciszenie doshy pitta również często sprowadza się do wykluczenia pewnych błędów żywieniowych  np. staraj się nie jeść zbyt późno, a także ogranicz ostry, kwaśny i słony smak. W sferze mentalnej zarówno nadmiar doshy pitta jak i doshy vata (a współczesne życie niemalże je na nas wymusza) zrównoważy medytacja. By jej się podjąć nie trzeba zbyt wiele  wystarczy chęć do podjęcia zmian skierowanych na rozwój wewnętrzny.
Sama
Napisał(a) Sylwia, na temat 23-01-2011 23:38
Ja także mam konstrukcję Sama. I jestem zaniepokojona tym iż moje wyniki są bardzo wysokie. Nie popadam w hipochondrię.. Jednak dla wszystkich Dosh w różnych testach uzyskiwałam jednolite wyniki. Jeżeli chodzi o powyższe miałam powyżej 50 w każdej rubryce. Co mam zrobić w takim wypadku?
Test
Napisał(a) Hoko, na temat 11-01-2011 14:33
Jak zinterpretowac wynik: 
Test1 
Vata 29 Pitta 25 Kapha 28 
Test2 
Vata 19 Pitta 19 Kapha 12
interpretacja?
Napisał(a) Daniel, na temat 25-12-2010 21:37
W pierwszym tescie otrzymalem wynik: vata 20 pitta 17 kapha 15 a w drugim tescie: vata 8 pitta 17 i kapha 6 jak zinterpretowac wynik???
mam problem z interpretacja
Napisał(a) alicja, na temat 02-11-2010 16:11
w pierwszym teście wyszło mi : vatta 31, Pitta 24, Kapha 37, w drugim Vatta: 33, Pitta 17, Kapha 16. Prosze o pomoc. Pozdrawiam.
Napisał(a) Merry019, na temat 15-09-2010 13:22
Bardzo ciekawy ten test, ale nie wiem którą mam doshe.. ;] Prosze o podpowiedź... 
 
Test 1. (Prakriti)  Vata (28), Pitta (35), Kapha (25) 
Test 2. (Vikriti)  Vata (20), Pitta (16), Kapha (15)
Jak mam zinterpretowac moje wyniki?
Napisał(a) camilla, na temat 28-08-2010 20:08
W Prakriti wyszlo mi:  
36 Vatta, 42 Pitta, 42 Kapha 
 
W Vikriti: 
22 Vatta, 15 Pitta, 15 Kapha 
 
Czyli Vatty mniej czy wiecej mam dodac do diety?
Test
Napisał(a) Ania, na temat 15-07-2010 23:23
Mój wynik z pierwszej części testu to 50 dla vata, 25 dla pitta i 19 kapha. W drugim natomiast odpowiednio;40, 35, 20. 
Czy w pierwszej kolejności powinnam zredukować vata i pitta? Proszę o pomoc
interpretacja
Napisał(a) zofia, na temat 12-07-2010 00:47
W pierwszym teście wyszło mi 30 dla vata, 21 dla pitta i 28 dla kapha,czy mam to interpretować jako 'sama'? W drugim teście wyszło mi 31V, 20P i 25K. Czy to znaczy, że mam redukować tylko vata i kapha czy wszystkie trzy?


 

Zapoznaj się z aktualnym
programem zajęć
w poniższych miastach:




Bądź na bieżąco!
Jeśli chciałbyś otrzymywać informacje na temat aktualnych wydarzeń w Twojej okolicy oraz online zapraszamy do prenumeraty naszych e-mail powiadomień:

Twoje imię, nazwa, nick:

Twój e-mail:

Wybierz Twoje lub najbliższe Ci miasto:
Zostań fanem mantra.pl
Wolisz otrzymywać powiadomienia o naszych kursach przez facebooka? Dołącz do fanów



Ayurveda
Ayurveda to licząca ponad 5 000 lat wedyjska medycyna naturalna. Jest ona ugruntowanym i kompletnym systemem leczniczym. Słowo "ayurveda" składa się z dwóch sylab "ayur" (życie) i "veda" (wiedza, mądrość). W dosłownym tłumaczeniu: "wiedza życia". Wybrane artykuły:
Czym jest Ayurveda?
Zasady dobrego trawienia
Jak odżywiać się według zasad Ayurvedy?

zobacz wszystkie »

Kuchnia Wegetariańska
W obecnych czasach coraz więcej osób docenia zalety wegetarianizmu, który jest ściśle związany ze zdrowym stylem życia. Taki sposób odżywiania sprzyja zachowaniu zdrowego ciała i dobrego samopoczucia. Polecane przepisy:
Kotlety z płatków owsianych
Kiełki - zielone źródło zdrowia
Zupa z czerwonej soczewicy

zobacz wszystkie »

Hatha Joga
Ćwicz razem z nami

Hatha-joga to system ćwiczeń, który sprawia, że ciało jest mniej podatne na wpływ czynników fizycznych. Ćwiczenia te oczyszczają subtelny system nerwowy tak, że możemy coraz pełniej doświadczać siły życia w swoim ciele. Polecane asany:
Surya Namaskar - powitanie słońca
Ustrasana - pozycja wielbłąda
Matsyasana - pozycja ryby

zobacz wszystkie »

Pytanie:
Z jakich powodów chcesz przejść na dietę wegetariańską?
 
Cytat
"Wegetariański sposób życia, przez swoje czyste fizyczne działanie na ludzki temperament, może wpłynąć na ludzkość w najbardziej dobroczynny sposób."

Albert Einstein

Zapraszamy na:
Kurs medytacji w Warszawie!

Jeśli jesteś zainteresowany bliższym poznaniem tematu medytacji,
zapraszamy serdecznie na warsztaty medytacji w Warszawie. Najbliższe spotkanie odbędzie się już:


Zobacz dalsze szczegóły nt spotkania


zamknij okno [ X ]

Zapraszamy na:
Kurs medytacji w Koszalinie!

Jeśli jesteś zainteresowany bliższym poznaniem tematu medytacji,
zapraszamy serdecznie na warsztaty medytacji w Koszalinie. Najbliższe spotkanie odbędzie się już:


Zobacz dalsze szczegóły nt spotkania »


zamknij okno [ X ]

Szkoła Medytacji
medytacja  joga  mantra